Teoria vs. praktyka

czyli dlaczego nie interesują mnie badania naukowe na temat biegania

Strach dzisiaj coś napisać bez podawania całej bibliografii, popierającej nasze przemyślenia. Pisząc nawet komentarz do jakieś luźnej dyskusji na forum, trzeba liczyć się z tym, że znajdzie się ktoś, kto zażąda naukowych dowodów na potwierdzenie naszych słów. Tymczasem mnie „dowody naukowe” nie do końca interesują. Dlaczego „dowody naukowe” w cudzysłowie? Dlatego, że po prostu często mam wątpliwości co do ich naukowości. Badania naukowe mają to do siebie, że są niejasne, niejednoznaczne, a niejednokrotnie wzajemnie się wykluczają. Interesują mnie za to doświadczenia i subiektywne odczucia innych biegaczy, które dla odmiany są autentyczne i nie do podważenia. Odczucia konkretnego biegacza są takie, a nie inne i kropka.

Poza tym, a może przede wszystkim, brakuje nam krytycznego podejścia do owych badań. Często przyjmujemy ich wyniki i wyciągnięte na ich podstawie wnioski jako prawdę objawioną, a kiedy się wczytać w ich opis nagle okazuje się, że np. badanie przeprowadzone było na jakże reprezentatywnej grupie 20 biegaczy albo jako wyznacznik buta minimalistycznego wybrano akurat nie wiedzieć czemu Nike Free. Jak poszukać jeszcze głębiej, to można dowiedzieć się też, że instytut, który badanie przeprowadził jest sponsorowany przez jakąś osobę albo firmę, której może zależeć na takim, a nie innym wyniku.

Badania mają jeszcze jedną ciekawą cechę. Mianowicie, o jednych się dyskutuje, a inne przechodzą bez echa. Naiwnością byłoby myślenie, że za promocją pewnych badań nie stoi po prostu marketing. Zresztą, wynikami badań można zręcznie manipulować, tak samo, jak serwisy informacyjne robią to z newsami. Kończy się to tym, że słyszymy to, co konkretny producent chce, żebyśmy usłyszeli.

Dlatego właśnie nie emocjonuję się „odkryciami” z biegowego światka. Nie szukam potwierdzenia swoich doświadczeń w badaniach. Wolę swoje doświadczenia i obserwacje konfrontować ze spostrzeżeniami innych biegaczy i na tej podstawie samodzielnie wyciągać wnioski.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s