Przewodnik Biegania Naturalnego #1

czyli dla kogo jest bieganie naturalne

Pamiętam dokładnie, jak sam zaczynałem swoją przygodę z bieganiem w ogóle, z bieganiem naturalnym, z obuwiem minimalistycznym i z sandałami do biegania. Przez długi czas było to błądzenie po omacku. Dzisiaj może wydawać wam się to dziwne, mnie się takie właśnie wydaje, ale moim głównym źródłem informacji była książka „Urodzeni Biegacze”. Ciężko tutaj więc mówić o jakiejkolwiek konkretnej wiedzy, ale z perspektywy czasu myślę, że to może nawet lepiej. Jakoś nie przyszło mi wtedy do głowy, żeby przegrzebywać Internet w poszukiwaniu niewiadomo jakich informacji. Nie wdawałem się w forumowe dyskusje, nie czytałem blogów ani recenzji. Nic. Nada. Nothing. Parę razy może zajrzałem tu i ówdzie, ale szybko doszedłszy do wniosku, że słyszę jeden wielki bełkot, postanowiłem zdać się tylko na swoją intuicję. W ten sposób zacząłem praktykować bieganie na samopoczucie, nie wiedząc że taki koncept rzeczywiście istnieje.

Ostatnie jesienne biegi, kiedy chmury całkowicie zakrywały niebo, a wiatr prawie stawiał w miejscu skłaniały mnie do różnych rozważań, a w tym na temat mojego bloga. Generalnie jest fajnie, ale byłoby jeszcze fajniej, gdyby udało mi się oprócz recenzji i testów przekazać coś konkretnego na temat biegania naturalnego. Dobrze byłoby odpowiedzieć na kilka pytań, które mogą nurtować w szczególności początkujących i podzielić się swoim doświadczeniem w tej materii. I tym właśnie tekstem chciałbym zainaugurować serię artykułów, które mam nadzieję, złożą się na coś na kształt przewodnika biegania naturalnego.

Nie obiecuję wam, że nowy wpis będzie pojawiał się co tydzień, ani nie wiem z ilu części będzie się składał cały cykl. Mam w głowie ogólny zarys tego, co chciałbym wam przekazać, ale póki co wygląda to jak stos rozsypanych na podłodze klocków, które dopiero trzeba poukładać w coś sensownego, w coś czym będzie można się bawić. Chciałbym stworzyć treści, które pomogę wam zrozumieć jak bieganie naturalne ugryźć, jak dalej temat obrabiać i czym go doprawić 😉 Jeżeli więc macie jakiekolwiek sugestie albo pytania to piszcie śmiało, a postaram się je uwzględnić!

Bieganie naturalne dla każdego?

Zacznijmy od całkowicie podstawowego pytania, które zresztą nie jest zadawane chyba wystarczająco często. Czy biegać naturalnie może każdy? Pytanie warto chyba jednak odrobinę przeformułować – czy biegać może każdy? Odpowiedź, która automatycznie nasuwa się każdemu na usta to „Tak!”, ale czy aby na pewno?

Bieganie to najprostszy sport świata, ale ciągle jednak sport, który poddaje ciało różnego rodzaju obciążeniom. Prostota biegania polega na tym, że nie wymaga ono w zasadzie żadnego specjalnego sprzętu, nie wymaga stadionów ani boisk, nie ma określonych reguł gry. Każdy zdrowy człowiek potrafi chodzić i pomimo różnych skłonności współczesnego świata, jest to ciągle nasz podstawowy środek przemieszczania się. Każdy z nas chodzi codziennie. Po prostu. Dlatego wydawać się może, że bieganie jest sprawą równie prostą. I jest, ale tylko i wyłącznie pod warunkiem, że mówimy o osobie charakteryzującej się, mówiąc ogólnie, przyzwoitą sprawnością fizyczną.

Postarajmy się teraz uczciwie odpowiedź na pytanie ile spośród osób rozpoczynających bieganie jest tak naprawdę sprawnych fizycznie? Jaka była nasza forma, kiedy pierwszy raz wyszliśmy pobiegać? Ile osób po latach spędzonych przed komputerem i telewizorem jest w stanie zrobić bez problemu 10 pompek, deskę przez minutę albo chociaż porządny skłon? Wiele osób nie ma przecież nawet prawidłowej wagi! Czy stwierdzenie, że bieganie jest dla każdego, nie jest więc aby na wyrost?

Cwiczenie4

Powtórzę raz jeszcze, bieganie to sport poddający organizm różnym obciążeniom, które jeżeli nie jesteśmy odpowiednio przygotowani doprowadzą do kontuzji. Tak więc bez względu na to, czy chcecie biegać naturalnie czy po prostu biegać, podstawą jest zbudowanie ogólnej formy, zwiększenie sprawności i siły! Nie chcę jednak nikogo zniechęcać. Bieganie samo w sobie to oczywiście prosty sposób do poprawienia formy, ale jeżeli będziemy ograniczać się tylko i wyłącznie do biegania, to trening nigdy nie będzie kompletny i prawdopodobnie prędzej czy później kontuzje zaczną się mnożyć.

Pamiętaj! Noszenie mocno amortyzowanych butów z dodatkowym wsparciem nie sprawia, że jesteś sprawniejszym czy silniejszym biegaczem. Amortyzacja w butach może co najwyżej przejmować część obciążeń, ale tak naprawdę maskuje ona tylko twoje słabości, które w końcu uwidocznią się w postaci kontuzji.

Bieganie naturalne to forma biegania, w której to ciało a nie buty wykonuje całą robotę, dlatego tym ważniejsze jest zadbanie o ogólny rozwój i przede wszystkim spokojne i stopniowe wdrażanie się w treningi.

Jeżeli jesteś w kiepskiej formie i masz nadwagę to powinieneś najpierw doprowadzić się do składu i ładu, a bieganie wprowadzać bardzo powoli. Przede wszystkim musisz słuchać swojego organizmu! Nie możesz biegać, kiedy czujesz, że coś zaczyna boleć, nie możesz udawać twardziela, kiedy czujesz, że przeginasz. I co równie ważne, daj sobie czas. Jest czas biegania, ale jest też czas odpoczynku i regeneracji. Poczucie, że mocno amortyzowane buty dają Ci jakiś handicap jest mylne! Buty takie mogą spowodować, że będziesz biegał ponad swoje siły, przeciążał się, co skończy się kontuzją.

Jeżeli jesteś w dobrej formie i już biegasz, w nazwijmy to „tradycyjnych” butach biegowych, to TAK – bieganie naturalne jest dla Ciebie i możesz zaczynać, ale pytanie jest następujące…

Dlaczego chcesz biegać naturalnie?

Nie potrafię dokładnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego ja zacząłem biegać naturalnie. Była to chyba jakaś taka wewnętrzna potrzeba i pewnie zauroczenie „Urodzonymi Biegaczami”. Spróbowałem, zasmakowało mi i tak już zostało. Pytanie jednak dlaczego Ty chcesz biegać naturalnie?

Powodów dla których biegacze decydują się na ten krok jest wiele, ale trzeba pamiętać o paru sprawach.

Męczą Cię kontuzje? Ogólna opinia jak i moje doświadczenie oraz zdrowy rozsądek podpowiadają, że bieganie naturalne pozwala obniżyć ryzyko kontuzji, ale należy powiedzieć otwarcie, że nie ma konkretnych badań, które dowodziłyby tej teorii. Dla mnie jest oczywistym, że silniejszy i sprawniejszy organizm (a bieganie naturalne wzmacnia organizm) jest mniej podatny na kontuzje.

Pamiętaj! Bieganie naturalne to nie magia, która sprawi, że z dnia na dzień staniesz się lepszym biegaczem. Bieganie naturalne to zmiana podejścia, która zaowocuje w długoterminowej perspektywie, ale tylko dzięki włożonej pracy.

Chcesz biegać szybciej i dalej? Patrzy wyżej! Bieganie naturalne to nie prosty środek do poprawiania życiówek. Co więcej, na początku będziesz musiał prawdopodobnie mocno ograniczyć pokonywany dystans i równie wyraźnie zwolnić. Bieganie naturalne wzmocni Twój organizm oraz sprawi, że technika biegu będzie bardziej wydajna, ale musisz dać sobie czas. W dłuższej perspektywie, przy odpowiedniej pracy, Twoje wyniki prawdopodobnie się poprawią, ale nie rzucaj się na bieganie naturalne jeżeli przygotowujesz się do jakiegoś konkretnego startu albo jesteś przed sezonem, w którym chcesz łamać życiówki.

Heavy Paul

Pamiętaj! W bieganiu naturalnym nie chodzi o to, żeby być najszybszym. Bieganie naturalne to poszukiwanie stylu, który pozwoli Ci cieszyć się bieganiem przez całe życie. Bieganie naturalne to można powiedzieć najbezpieczniejsza technika, która współgra z organizmem, a nic na nim nie wymusza. Niektórzy szukają w bieganiu naturalnym optymalnego stylu, który rozumieją jako ten najszybszy. Moim zdaniem jest to błędne podejście. Jeżeli chcesz tylko biegać szybciej, to inne drogi będą dla Ciebie lepsze. W bieganiu naturalnym należy szukać harmonii i wyciszenia.

Szukasz czegoś więcej? Powrót do natury to takie wyświechtane hasełko, ale bieganie naturalne, szczególnie jeżeli zdecydujesz się na najbardziej jego ekstremalną wersję czyli bieganie boso, pozwoli Ci odnowić więź z otaczającą przyrodą oraz własnym ciałem. Dzięki bieganiu naturalnemu możesz nauczyć się rozumieć swoje ciało, zauważać oraz odczytywać wysyłane przez nie sygnały. Bieganie naturalne jest wręcz jak forma medytacji, kiedy możesz zajrzeć w głąb siebie.

Bieganie naturalne możesz potraktować jako swego rodzaju wyzwanie i zmianę nastawienia do biegania. Zarówno pod względem technicznym jak i mentalnym.

W kolejnym odcinku…

Postaram się zdefiniować termin biegania naturalnego oraz wyznaczyć jego podstawowe założenia. Chyba, że mi się odmieni i napiszę o czymś zupełnie innym 😉 I pamiętajcie, liczę na Wasze komentarze i sugestie! Biegamy naturalnie 😀

2 thoughts on “Przewodnik Biegania Naturalnego #1

  1. Po pierwsze – bardzo się cieszę, że natrafiłem na Twoją osobę, a właściwie bloga. To dzięki Tobie przekonałem się do biegania naturalnego. Mój „staż” jest nikły – ledwie 45 km boso i 200 km w vibramach, ale spodobało mi się na tyle, że już się nie mogę doczekać kolejnego lata i biegania boso po Parku Miejskim w Zamościu. 🙂
    Po drugie – co mnie skłoniło do biegania naturalnego? Właściwie to też nie wiem. Może chęć bawienia się bieganiem? Zrobienia czegoś na przekór wszystkim? Nie mam pojęcia. Ale fakt faktem, że jak biegniesz boso, to od razu większość mijanych osób albo ma cię za wariata albo za oszołoma. I to mi się podoba 🙂
    Po trzecie – nie sposób przecenić korzyści płynących z biegania naturalnego. Mój podstawowy błąd, który popełniałem do czasu, gdy złapałem dotkliwą kontuzję piszczela był taki, że lądowałem na pięcie. Dopiero „przesiadka” na bieganie na bosaka, a potem w vibramach uświadomiła mi jak bardzo katowałem swoje nogi naganną techniką (była jakakolwiek?) biegu. Od czasu, gdy zmieniłem lądowanie na śródstopie nie mam problemu z dawną kontuzją.

    Czyli jednym zdaniem: do biegania naturalnego warto się przekonać!

    (Za co serdecznie dziękuję, Heavy Paul [Oszołomie w Sandałach]!)

    1. Dzięki Dominik za miłe słowa!

      Cieszę się, że bieganie naturalne pomogło Ci i możesz teraz w pełni cieszyć się bieganiem 🙂

      Powodzenia i być może do zobaczenia…

      Pozdrawiam

Skomentuj

